vrijdag, november 24, 2006

Met de Franse slag

Vanaf nu elke week vakantiegevoel. 'Onze' Albert Heijn in in Winkelcentrum Overvecht is verplaatst naar een andere hoejk in hetzelfde winkelcentrum en is nu 'XL' geworden. AH XL betekent een serieuze poging van de voormalige kruidenier uit de Zaanstreek om de doorsnee Franse hypermarché naar de kroon te steken. Een enorme ruimte, met een extreem assortiment 'food' artikelen, een formule waar winkelen een belevenis wordt en we verrast worden opwaanzinnige openingstijden. Ergens past het niet: onze eigen AH-meisjes en -jongens in zo'n fabriekshal die je op een 'Zône Industrielle' langs een rondweg-vol-rotondes in een middelgrote Franse stad gewend bent tegen te komen. En AH heeft het concept ook een Nederlands tintje gegeven. Gratis koffie, gedempt licht en geen tl-bombardement, zelfscankassa's (die het niet lang gaan maken vreest Sjaak, maar wel heel handig), weining non-food (ik heb geen tuinbankset, kinderkleertjes of friteuses gezien) maar vooral de hoofdoekjes-van-zaak vind ik typisch iets van het land dat godzijdank nog wél de Rita's van deze wereld heeft weggestemd. In Frankrijk worden hoofddoekjes verboden, Appie geeft de hoofdzakelijk allochtone cassières gewoon een doekje in de huisstijl en het kleurige geheel geeft iets hel vrolijks en uniforms. Onze Franse slag mag er best zijn op deze manier.

Geen opmerkingen: