dinsdag, november 27, 2007

Daar heb ik ooit voor geleerd..

De Noordelingen eisen een Zuiderzeelijn kopt de digitale Volkskrant. Eindelijk eens een minister die geen duur prestigeproject wil, maar lef toont en 'nee' zegt. Oké, het is dan wel een Limburger die dat doet en die mag straks zijn 'finest hour' beleven als hij zijn eigen tweede autotoegangspoort naar het Bronsgroen Eikenhout in de vorm van de A73-Zuid mag gaan openen. De stakkers in het Noorden hebben ook nooit eens wat. Tsja, de start van de Giro, in 2002 al en in 2009 weer.

Affijn, de deskundigici zullen wel weer over elkaar heen buitelen met haalbaarheidsstudies, kosten/baten-analyses, SWOT-werkjes en wat al niet. Ooit ben ik geografie gaan studeren om daar ooit fijn aan mee te gaan doe en op die manier mijn brood verdienen. Er kon mij nooit genoeg aan spoorlijnen aangelegd worden; dat heb je met een puber die 2/3 van zijn kamer voor de Märklinbaan reserveert. Het is echter nooit zo ver gekomen, want Verkeer en Vervoer werd ICT en de rest is bekend. Soit. Het gaat uiteindelijk gewoon om perceptie; studies worden toch alle kanten uitgelegd. Lille schijnt door de TGV, die Parijs op een uurtje bracht, opgebloeid te zijn. Zal hebben meegespeeld maar het zogenaamde 'flankerende beleid dan'? En de A1 dan die even kaarsrecht naar beneden gaat en veel vrachtverkeer verstouwt?

Ik geloof er niet in. Dat een HSL naar het Noordoosten de regio een opkikker van jewelste zal geven. Zal best wel helpen, maar dat is geen € 10 mld waard want dat gaat het uiteindelijk kosten. Het Noorden moet de relatieve leegte juist koesteren. Waar kun je straks nog relatief makkelijk een bedrijf beginnen of alternatieve woonvormen creëren? Als iedereen ongehinderd in meer dan sneltreinvaart die kant op kan slibt het ook daar weer dicht. Alternatieven over bestaande infrastructuur en het wegnemen van knelpunten bij Sneek, Groningen, Joure (auto) en verdubbeling/elektrificatie van het bestaande spoor zal een stuk minder kosten. Zorg ervoor dat de Hanzelijn goed aansluit bij/om Zwolle et voilá: Noorden goed bereikbaar en relatief leeg.

Ik had er ooit voor geleerd geloof ik, maar dit vind ik dus.

5 opmerkingen:

Ina zei

Een A1 die kaarsrecht naar beneden gaat? En wie ruimt de stapel vrachtwagens onderaan op?

En over de A73 is geloof ik 25 jaar gepraat. Groningen voelt vast nog geen definitief njet.

Sjaak zei

@Ina
De A1 van Frankrijk loopt van Lille naar Parijs. Dat is volgens mij pal naar het zuiden. En die vrachtwagens verdelen zich wel over de BP.

Elsje zei

@sjaak: kaarsrecht naar beneden is niet per definitie van noord naar zuid maar vaker van plafond naar vloer. Vandaar de stapel vrachtwagens LOL

Ina zei

@Sjaak: Grinnik grinnik dat juist een niet-geograaf jou dat moet uitleggen.

Anoniem zei

@Sjaak: het is toch ook de droom, Sjaak. Bij dit soort projecten moet je toch meer kijken naar de niet-financiele waarden, toch? En al die mooie windmolens langs het traject kunnen meteen mooi de stroom leveren!
Dan zal blijken dat zo'n mooie zweefbaan ook in het dichtbebouwde Holland een goed alternatief is (in plaats van een randstadrail bijvoorbeeld)

Oscar