Muziekgolf
In marketingtermen zijn we hooguit een deel van de volgende meerderheid", maar de komst van de Ipod in ons huis heeft toch het nodige teweeggebracht. Deze week gingen de eerste ITunes-mp3's over de digitale toonbank. De uitstuitend getapte bestanden van een bevriende MP3-freak gaven een licht ongemakkelijk gevoel, dat met enkele volstrekt legale bestanden kan worden afgekocht. Voordeel van nummers 'sec' kopen is natuurlijk de lagere kosten, al kan je minder makkelijk alsnog van een nummer gaan houden als je het laat zitten.
Sjaak voelt zich als vroeger. Dan huurde je in de bibliotheek een LP en die nam je zelden in zijn geheel op een cassettebandje op. De 45 minuten op een kant waren net niet toereikend en de minste nummers sloeg je dus over. Soms stonden er wel (fragmenten van) drie of vier LP's op een bandje. Met de komst van de CD werd het een ander verhaal. De CD verdreef het cassettebandje en daarmee de noodzaak tot selectie. Een CD kocht je 'all the way', en eind jaren '80/begin jaren '90 was 'branden' nog volstrekt niet in zwang. Dus niks kopiëren, want je nam geen genoegen meer met een bandje. Dat leverde bij de conversie van cassettebandje/LP naar CD (sommige albums moest je op CD hebben) soms een aardige verrassing op. Stond dát nummer er ook op, of je trof wel eens een andere uitvoering aan van hetzelfde nummer.
De MP3-revolutie maakt het allemaal weer individueler. Nu doorloop je een album in de digitale winkel en kiest je favoriet(en). Geen volwaarde maaltijden met menu's, maar de lekkerste gerechten eruit pikken. Benieuwd wat de volgende fase in deze muziekgolfbewging zal zijn. Verzamel-MP3 die ondeelbaar zijn, al dan net van dezelfde artiest. Meer voor de prijs van één? Sjaak moet er wel weer een beetje aan wennen.
2 opmerkingen:
Interessante gedachte! Het zal vast weer totaal anders lopen, maar zoals Ad Verbruggen ons vorige week leerde: we moeten ons mee laten voeren op de golven der technische vooruitgang
-1- Omdat je individuele nummers voor relatief weinig kan kopen, een singeltje als het ware, kun je toch aardig in aanraking komen met diverse nieuwe soorten muziek, bands en artiesten. Eeen muziekdate op de singlemarkt. Je hoeft juist niet altijd voor het gemakkelijkst te kiezen.
-2- Hetty is er al jaren gek op en laatst schreef Joost Zwagerman en een lyrische column over. De CD Pergola van de band Johan. Probeer eens een paar nummers, lekker voor in de auto of op de fiets.
-3- Belangrijk vind ik gebruiksgemak en met iTunes kan dit digitale kind de was doen. Het is misschien een beetje teveel de Senseo voor de muziekliefhebber maar voor zo'n gemiddelde koper en bevreesde downloader (door mijn kroost veelal verhasplet tot doonlouden) als ik een uitkomst. Als een schaap over de technologische dam.
-4- iTunes is een voorbeeld van de verandering van wat in het bedrijfseconomisch jargon "Het businessmodel" heet. Ik vind het in zijn aanpak en uitwerking samen met zoiets als Wikipedia een voorbeeld voor bijvoorbeeld de aanpassing van de jurisprudentievoorziening. iTunes heeft zelf geschreven biografien op de site (annotaties van geleerde commentatoren), specials over artiesten (kronieken) en de mogelijkheid van reviews door gebruikers. Net als bij Amazon kun je veel geraadpleegde of gedownloade nummers (i.c. Uitspraken) van sterren voorzien. Hiermee kun je het zoeken op relevantie vergroten. Misschien iets te telegrammerig voor dit commentaar, maar wel een uitdagend terrein om te verkennen. Of zoals ik ooit leerde van Schumpeter: "Neue Kombinationen" verdringen de oude. Nieuwe produkten, nieuwe produktiemethoden en nieuwe afzetmarkten, een andere organisatie van de markt.
Een reactie posten