donderdag, februari 16, 2006

Nuts


Al eerder koelde Sjaak zijn woede over het bureaucratische optreden van de verschillende dienstverleners in zijn omgeving. Het gevecht met De Instanties gaat door. GeMcKinseyed, BeTwynstraat en Gegud zijn ze. Met Geauditte frontoffices, gecertificeerde callcentres bevolkt met welgetrainde klantcommunicatiefvaardige medewerkers die meegaan met de klant, beloven hun best te doen, je probleem snappen en vervolgens nuts voor je kunnen betekenen. De met hun uitgebalanceerde checklistjes en gesprekstrainingen je het gevoel geven dat zíj aan jóuw kant staan en dat ze de regels en procedueres ook niet snappen. Die de procedureneukers uit de luwte houden, de accountanttypes, die resultaat zowaar los kunnen zien van proces en blij kunnen zijn als de handboeken in de kast gevuld zijn, maar liever nog geïntegreerd in hun workflowsystemen die hun automatiseringsbroeders en -zusters er voor vele miljoenen nog bij hebben weten te klussen. We hebben het goed georganiseerd in ons goede Vaderland. Meer Marktwerking, bij Nutsbedrijven, in de ziektenkosten, waar niet en het is voor de Klant allemaal beter geworden. Wat levert het Sjaak op? Welnu: een checklist voor morgen:
1 Bellen met KPN die de 5 dagen verhuistermijn (beloofd in december en op de site) voor een vaste telefoon naar 13 werkdagen heeft opgeschroefd. Vandaag zou een troubleshooter contactopnemen voor een oplossing: heeft niet gebeld
2 Bellen met Eneco. Heeft al twee weken niets van zich laten horen na een foute verwerking van de af te nemem produkten. ´Komt in orde meneer Sjaak´. Dacht het niet dus.
3 Bellen met VGZ: die de aanmedling van de VdH en haar kroost op de ziektenkostenpolis na 4 weken nog steeds niet verwerkt heeft en sinds twee weken (toen ik al gebeld had) nog niks van zich heeft laten horen.
4 Bellen met de helpdesk van de computerleverancier die had beloofd binnen 24 uur terug te bellen omdat de helpdesk overbezet was. Was maandag jl, dus al 72 uur buiten de tijd
5 Bellen met het kabelbedrijf om te vragen of de online verhuizing van de kabel wel doorgekomen is.

En bij alles geldt het 0900-syndroom. Minimaal €0,10/minuut ´plus de kosten van uw mobiele telefoon´ als je toevallig alleen mobiel kunt bellen, vele keuzetoetsen, lange wachttijden, vreselijke muziekjes en uiteindelijk geen antwoord/resultaat. Nuts word je ervan.

1 opmerking:

Anoniem zei

Wat een gedoe allemaal. Redenen genoeg om voor een hele lange tijd geen verhuisplannen te maken. Ik wens je veel Zen en dat soort dingen toe. En is ding is zeker: aan al dat gedoe komt ooit een einde en dat kun je volop genieten van je nieuwe villa! :-)