Moderne bureaucratie
Al 13 jaar ben ik ambtenaar en wordt daar regelmatig geconfronteerd met het suffe imago van de overheid en het bureaucratische gehalte van mijn gemiddelde collega. Zal allemaal zo zijn en ik kan nog een beetje tegenwerpen dat we met Rechtspraak.nl gestaag werken aan verbetering van de dienstverlening. Maar de echte ´red tape´ zit bij de Grote Bedrijven. Moet je eens een hypotheek aanvragen en willen afsluiten. In de reclame staan ze te dringen, de accountmanager belooft je zijn benen onder zijn lijf voor je eraf te rennen, omdat ze ´in de rij voor je staan´. Maar eenmaal geïnteresseerd geraakt, begint het formulierenfeest. Voordat je het geregeld hebt ben je 34 formulieren verder. En Sjaak haat formulieren en formats. Maar goed dan denk je er te zijn en kun je weer over tot de orde van de dag. Gaat je getekende offerte ´de backoffice in´. En dan zijn de accountjongens, de talking suits ineens uit beeld. Die backoffice is Machtig, en kan het allemaal nog veranderen. Een andere wereld kennelijk, een biotoop achter een Berlijnse Muur die zijn eigen wetten kent en niet beïnvloedbaar is. Maak je met ´het pak´ afspraken dat je niet je scheidingsconvenanten hoeft in te sturen, stuurt een mevrouw van de backoffice een standaardbriefje. Kan ze niet afvinken van het checklistje. Nee geen kopie van het taxatierapport (keurig in een kaftje van de taxateur) nee het origineel hoor! En dat meer dan een maand nadat je het hebt binnengekregen, tsja het gaat in de backoffice op volgorde van binnenkomt bazelt ´het pak´. Maar Sjaak: wel zo spoedig mogelijk want over een week moet het zover zijn. Checkpoint Charlie is gesloten dus werken we langs elkaar heen op het glanzende ING kantoor. Dan maar de klant lastigvallen, nee: in gebreke stellen want niet alle vormvoorschriften is voldaan. Schande! Weinig kan Sjaak meer irriteren dan dit gedrag.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten