Beursgeblaat
Gisteren met Coef! naar de beurs ICT en Overheid geweest. Wij lijden beiden aan een Beurssyndroom en komen dan ver buiten onze 'comfort zone'. Een uurtje, maximaal, was de deal en wij op de fiets er naar toe. Op weg naar de verkopers, de pratende pakken, de 'o-zo-originele-gadgets', de stropdassen en de visitekaartjescultuur. Eenmaal binnen, gelukkig werd mijn naam verkeerd gespeld zodat ik de toekomstige mailings kan traceren, heerste er een nogal hitsige sfeer. Het aantal verkopers was groter dan het aantal bezoekers. Soms stonden ze met 8 man tegelijk op je te wachten. En net als met zwervers en bedelaars: vermijd oogcontact anders ben je de klos. Er stond voor vele tonnen aan standmateriaal, waar Sjaak dan van denkt: dat moet dus allemaal terugverdiend worden met minimaal 10% marge. En wie betaalt dat...?
Elke stand had wel een type 'lekker ding' om het vooral mannelijk-hetero publiek te verlokken. Verder lekens ze vooral verwijsfuncties te hebben, daarmee het cliché van de ICT-wereld bevestigend. Toen wij al kibbelend over de mogelijkheden van een totaalpakket van Green Valley bij een stand stonden kwam er zo'n fris, jong ding op ons af. Of we meer wilden weten? Eerst hielden we de boot af, daarna toch maar wel. 'Ik haal even mijn collega'. En jawel hoor, een pratend pak, mannelijk, die op de eerste drie vragen al niet verder kwam de door een communicatieadviseur in elkaar gekluste brochure. Dan maar weer een andere verkoper. Die de indruk gaf al een paar biertjes achter de kiezen had en door onze losse, kritische maar licht agressieve vraagstellingen niet wist of ie ons nou serieus moet nemen. Zeker omdat we geen visitekaartjes bij ons hadden en licht losjes gekleed gingen. En dat vind Sjaak wel aardig: op die manier weten ze niet dat we garant staan voor een behoorlijke markt en omzet en vooral een prestigieus object in de 'portfolio'. Die het op prijs stellen als ze goede vragen terug krijgen. Dat leren ze niet in de standaard ICT-verkoop opleiding. De verkoper van Sitestat deed dat beter, luisterde eerst goed en vroeg daarna een paar relevante dingen (goed opgelet tijdens zijn training). Liet zijn product zien en maakte ons enthousiast. Hij mag langskomen binnenkort. Na een klein uurtje taaiden we af, onze informatici en technici bestokend met onze ervaringen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten